Mleko kokosowe: właściwości, zastosowanie, jak zrobić?

Mleko kokosowe powstaje z miąższu orzechów kokosowych, który miesza się z wodą zachowując właściwe proporcje. Mleko kokosowe ma bardzo charakterystyczny aromat oraz smak, gęstą konsystencję, biały kolor. Bardzo często wykorzystuje się je w kuchni azjatyckiej, gdzie jest bazą wielu zup i sosów. Mleko kokosowe jest bardzo popularne w takich regionach jak Ameryka Północna, Tajlandia czy Indie.

Popularność mleka kokosowego w Europie wynika głównie z coraz większego zainteresowania zdrową żywnością. W owym mleku znajdziemy bogactwo nasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych. Znajdziemy w nim także małe ilości witamin z grupy B, niacyny, kwasu foliowego oraz witaminy C.

Mleko kokosowe możemy kupić zarówno w sklepach ze zdrową żywnością jak i supermarketach. Produkt dostępny jest w puszkach, które kosztują około kilku złotych. Warto wybierać takie produkty, które są jak najbardziej naturalne – nie mają w składzie słodzików czy innych, dodatkowych, niepotrzebnych składników.

Wartość odżywcza mleka kokosowego w 100 gramach

– 200 kcal

– 24 gramy tłuszczu

– 21 gramów tłuszczów nasyconych

– 3,3 grama węglowodanów

– 2,3 grama białka

– 2,2 grama błonnika

– 1 gram jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

– 0,3 grama wielonienasyconych kwasów tłuszczowych

Mleko kokosowe jako wspomaganie odchudzania

W związku z zawartością krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych w mleku kokosowym, możemy uzyskać zmniejszenie łaknienia, przyspieszenie metabolizmu, przyspieszenie spalania tłuszczu, spadek masy ciała i spalanie tłuszczu z okolic brzucha. Oczywiście korzystny wpływ powyższych kwasów został potwierdzony podczas odpowiednich badań.

Lek na wrzody

Przeprowadzone testy wskazują, że mleko kokosowe chroni przewód pokarmowy w przypadku wrzodów błon śluzowych, jest również ukojeniem bólu. W przypadku badań na szczurach, podawane mleko kokosowe zmniejszyło rozmiar wrzodów żołądka zwierząt o ponad 50%, co daje praktycznie identyczne efekty jak w przypadku stosowania zwykłych leków na wrzody.

Dobre na stany zapalne

Badania na myszach i szczurach wykazały, że stosowanie mleka kokosowego pozytywnie wpływa na stany zapalne, które bardzo często występują w przypadku chorób autoimmunologicznych jak przykładowo reumatyzm.

Gdzie stosować mleko kokosowe?

Weganie czy też osoby z nietolerancją laktozy wykorzystują mleko kokosowe zamiast mleka krowiego w wypiekach czy wszelkiego rodzaju potrawach. Do tego możemy stosować je do jak śmietanę przy zagęszczaniu zup oraz sosów, dodatkowo uzyskując ciekawy smak i odpowiednią konsystencję. Często spotykamy ten rodzaj mleka przy produkcji deserów, lodów, koktajli, może być również ubijane podobnie jak zwykła śmietana.

Stosowanie napoju koksowego nie kończy się jedynie na jego spożywaniu.  Podobnie jak olej kokosowy można stosować mleko do pielęgnacji włosów i ciała. Zaleca się stosowanie mleka w przypadku suchej skóry, problemów z trądzikiem czy też podczas wygładzania zmarszczek.

Jak samodzielnie zrobić mleko kokosowe?

Do sporządzenia mleka kokosowego nie potrzebujemy żadnych skomplikowanych składników, wystarczą nam wiórki kokosowe oraz woda. Oczywiście warto zaopatrzyć się w wiórki kokosowego dobrej jakości, bez chemii czy też konserwantów, natomiast wodę filtrujemy lub stosujemy wodę mineralną.

Do wykonania mleka wykorzystamy szklankę wiórków koksowych oraz 1 szklankę gorącej wody – nie wrzątku. Wiórki zalewamy wodą i miksujemy blenderem lub ucieramy za pomocą robota kuchennego. Warto poświęcić na to trochę czasu, aby wydobyć jak najwięcej płyny. Po kilku minutach miksowania możemy odcedzić uzyskany płyn za pomocą sitka z małymi oczkami lub gazy. Płyn przelewamy do butelki lub słoika, przechowujemy w lodówce do kilku dni. Na górze mleka tworzy się coś w rodzaju kożucha, który możemy wykorzystać jak zwykły olej kokosowy.

Mleko kokosowe na cholesterol i układ krwionośny

Jeśli chodzi o badania naukowe w tym kierunku dotyczą one przede wszystkim oleju kokosowego, nie mleka kokosowego, jednak mamy w składzie te same kwasy tłuszczowe, więc efekty stosowania powinny być identyczne. W przypadku stosowania oleju kokosowego możemy liczyć na wzrost dobrego cholesterolu oraz spadek złego cholosterolu i trójglicerydów.

Badania przeprowadzone na grupie 60 mężczyzn, które polegało na stosowaniu 5 razy w tygodniu mleka kokosowego dodawanego do owsianki, dało następujące rezultaty: spadek poziomu złego cholesterolu oraz wzrost poziomu dobrego cholesterolu średnio o 18 procent. Podobne badanie, ale z zastosowaniem mleka sojowego zapewniło tylko 3 procentowy wzrost dobrego cholesterolu.

Mleko kokosowe podsumowanie

Jak widać mleko kokosowe to nie tylko smaczny dodatek do naszej codziennej diety, deserów czy różnego rodzaju potraw, ale także sposób na rozwiązanie wielu problemów zdrowotnych. Oczywiście takie mleko nie zastąpi nam leków, które dostaliśmy od naszego lekarza, ale jeśli mamy małe problemy, czy też chcemy ogólnie poprawić stan naszego organizmu, zadbać o nasze zdrowie i urodę, warto włączyć mleko kokosowe do naszego jadłospisu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *